Information Lokaler

Välkommen som hyresgäst hos oss på Wilundia! Vi hoppas att du kommer att trivas i dina nya lokaler. Här har vi skrivit ner några saker som du bör tänka på när du flyttar in i ett nytt kontor.


Frågor & svar lokaler

Försäkring

Hyresvärden förbinder sig att hålla sedvanlig fastighetsförsäkring mot brand och vattenskada till betryggande belopp, dock inte för maskiner och tillbehör.

Hyresgästen ansvarar för egen försäkring gällande drift och inventarier.

Hyresgästen äger inte rätt att utan hyresvärdens godkännande i lokalen förvara explosiva eller eldfarliga varor.
Därest brandförsäkringsgivaren skulle påyrka högre brandförsäkringspremie för fastigheten än det normala för dylika fastigheter, med motiveringen att, inom hyresgästens lokaler förvaras material eller bedrives verksamhet som medför skyldighet för hyresvärden att erlägga förhöjd premie, skall den ökade premien betalas av hyresgästen.

Spara energi & vatten

Genom att spara på energi och vatten kan du begränsa elkostnaden och bespara miljön.

Tänk på följande:

  • Vädra med korsdrag under korta stunder
  • Diska inte under rinnande vatten
  • Dra för gardiner och persienner om natten
  • Frosta av frysen och använd rätt temperatur
  • Utnyttja eftervärme på spis och ugn
  • Släck lampor i rum där ingen vistas
  • Använd huvudströmbrytaren när du stänger av elektriska apparater
  • Gör rent ventilationsdonen i lokalen regelbundet

Felanmälan

Bostäder och Lokaler:

Telefontid: vardagar 08:00-16:00

Telefonnummer: 0739-34 34 12, 0708-53 88 77

Kontaktperson: Suad Zejnilovic, Joacim Larsson

Jourservice vid akuta ärenden: 0708-53 88 77

Integritetspolicy

Integritetspolicy Wilundiakoncernen – Lokaler

Vårt ändamål med behandlingen av personuppgifter är att administrera och upprätthålla parternas skyldigheter i hyresförhållandet.
För att upprätta ett hyresavtal är det nödvändigt att samla in personuppgifter. Dessa uppgifter är all information som kan kopplas till dig som person, tex. namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-postadresser tillsammans med objektnummer. Vi behandlar dessa uppgifter inom bolaget och lämnar endast vidare till 3:e part när det är nödvändigt, se avsnitt – Under hyresperioden.

Vilka uppgifter samlar vi in

Vi gör alltid en kreditupplysning. Är ditt bolag en enskild firma är det ditt eget personnummer vi gör upplysningen på. För övriga bolag behöver vi personnummer för firmatecknare – detta för att kunna kontrollera din behörighet. Övriga uppgifter vi samlar in när det gäller företag är kontaktpersoner, mail, adress och telefonnummer.

Under hyresperioden

För att kunna utföra löpande förvaltning, såsom åtgärder efter felanmälan mm, behöver vi en kontaktperson med mailadress och telefonnummer.

Vi behöver dessa uppgifter för att upprätthålla kommunikationen med samtliga hyresgäster. Det kan gälla allmänna utskick, men även då tex. Göteborg Energi meddelar att fjärrvärmen stängs av pga reparation under en viss tid.
Vi kan också behöva fastställa att lokalen används i enlighet med hyresavtalet.

När hyresförhållandet upphört

Vi sparar dina uppgifter under den tid de är relevanta. 2 år efter hyresavtalets upphörande rensar vi personuppgifter från vår databas.
Detsamma gäller borgenärsavtal. Dessa raderas 2 år efter att avtalet upphört att gälla. De uppgifter vi har i vår bokföring såsom hyresinbetalningar sparar vi i 7 år enligt bokföringslagen.

Dina rättigheter

Du kan när som helst begära ett registerutdrag som visar vilka uppgifter vi har registrerade om dig. Du har rätt till att få felaktiga uppgifter rättade eller få dina personuppgifter raderade.


Tillkommande kostnader

Drift

Om inget annat anges i hyreskontraktet utgör hyran Kallhyra vilket innebär att hyresgästen debiteras hyresvärdens kostnader för fastighetens uppvärmning och förseende med varmvatten, och i förekommande fall för luftkonditionering, kyl- och ventilationsanläggning. I självkostnaden inräknas kostnader för bränsle enligt på orten gällande listpriser eller i fastigheter med fjärrvärme, enligt Energiverkens debitering samt elektrisk ström för fastighetens allmänna drift.

Kostnaderna fördelas av hyresvärden efter förhyrd yta eller på annat sätt som kan påvisas vara mer rättvist. Hyresvärden har rätt att debitera en preliminär kostnad i förskott samtidigt med hyran. Avräkning sker årsvis i efterskott. Om egen elmätare ej finnes, sker elmätning gemensamt och debiteras hyresgästen efter fördelningsplan för fastigheten. Kostnader för vattenförbrukning debiteras hyresgästen ställd i relation till förhyrd yta. Önskar hyresgästen egen vattenmätare, installeras denna på hyresgästens bekostnad.

Fasighetsskatt

Hyreshusavgift eller fastighetsskatt, fördelas emellan hyresgästerna efter förhyrd yta, ställd i relation till sammanlagd uthyrningsbar yta i fastigheten.

Mervärdesskatt

Hyresvärden äger rätt att utöver hyran uttaga vid varje tillfälle gällande moms. Denna skall erläggas samtidigt med hyran och beräknas på angivna hyresbelopp jämte vid varje tillfälle utgående tillägg.


Underhåll & Reparationer

Installationer

Vid installation av eventuell egen fast utrustning såsom tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, ventilation eller annan utrustning, som kan tänkas skada lokalen, skall hyresvärden kontaktas. Montering skall ske fackmannamässigt. Hyresgästen är ansvarig för eventuella skador och bör kontrollera vad som gäller i den egna företagsförsäkringen.

Underhåll

Hyresgästen ansvarar för god ordning i lokalen och att vårda lokalen enligt villkor i hyreskontraktet. Golv skall underhållas väl. Vid eventuell avflyttning är hyresgästen skyldig att återställa lokalen till sitt ursprungs skick.

Vid vanvård av lokalen kan kontraktet komma att sägas upp.

Armaturer

Hyresgästen ansvarar för underhåll/byte av lampor/armaturer.

Data / Larm / Tele

Hyresgästen ansvarar för drift och all eventuellt underhåll av Larm, Datanätverk och Tele i lokalen.

Reparationer / Skador

Alla eventuellt uppkommande skador eller reparationer måste godkännas och beställas genom Wilundia’s förvaltning.

Skyltar

Skyltar är hyresgästen ansvar enligt villkor i hyreskontraktet. Tillstånd för att sätta upp skyltar måste sökas hos hyresvärden och godkännas innan de sätts upp.

Hissar

Vid eventuellt nödstopp eller driftproblem kontakta i första hand Wilundia’s fastighetsskötare.

Hittade du inte svar på din fråga?