Information till hyresgäster

Välkommen som hyresgäst hos oss på Wilundia! Vi hoppas att du kommer att trivas i din nya lägenhet. Här har vi skrivit ner några saker som du bör tänka på när du flyttar in i en ny lägenhet.

El-abonnemang

Du ska själv beställa ett nytt abonnemang. Kontakta den lokala nätägaren i din kommun. Bor du i Göteborgs kommun går du in på Göteborg Energi AB:s hemsida, www.goteborgenergi.se eller ringer 031-62 60 00. Vill du handla elnät och elförbrukning av olika leverantörer går det också bra. På hemsidan www.elskling.se kan du få tips och råd.

Hemförsäkring

En hemförsäkring gör att du kan leva tryggt i ditt hem. Vänd dig till ditt försäkringsbolag. På hemsidan www.insplanet.se kan du få förslag på olika försäkringsbolag.

Adressändring

För att ändra adress går du in på www.adressandring.se
eller ringer 020-97 98 99.


Frågor & svar hyresgäster

Uthyrningspolicy

Det är viktigt för oss att våra hyresgäster trivs. Med anledning av detta är vi noga när vi väljer ut våra befintliga kunders grannar. För att få hyra lägenhet skall du ha regelbunden inkomst.

Vi ställer även krav på att man som hyresgäst följer våra ordningsregler.

Då vi sedan några år tillbaka avyttrat merparten av våra bostadsfastigheter och istället lagt fokus på kommersiella lokaler, tar vi inte längre emot intresseanmälningar. Vi hänvisar istället bostadssökande till HomeQ eller Boplats.

Inflyttning

Om du blivit erbjuden en lägenhet hos oss kommer du att kallas till besiktning. Vid besiktningen närvarar du, avflyttande hyresgäst och en representant från Wilundia.

Ordningsregler

Hyresgästen får inte föra oväsen eller på annats sätt störa sina närboende grannar. Vid störning kan kontraktet komma att sägas upp för avflyttning. Skyldighet att betala eventuella kostnader som uppstår i samband med störningen kan begäras.

Hyra

Hyran betalar du senast vardagen före varje kalendermånads början. Om du dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen har vi som hyresvärd rätt att säga upp kontraktet. Om hyresgästen vid upprepade tillfällen missköter sina hyresbetalningar kan hyresgästen vid uppsägning komma att förlora sin rätt till förlängning av hyresavtalet.

Spara energi & vatten

Genom att spara på energi och vatten kan du begränsa elkostnaden och bespara miljön.

Tänk på följande:

  • Vädra med korsdrag under korta stunder
  • Duscha i stället för att bada
  • Diska inte under rinnande vatten
  • Dra för gardiner och persienner om natten
  • Frosta av frysen och använd rätt temperatur
  • Utnyttja eftervärme på spis och ugn
  • Släck lampor i rum där ingen vistas
  • Använd huvudströmbrytaren när du stänger av till exempel tv:n
  • Gör rent ventilationsdonen i lägenheten regelbundet

Felanmälan

Bostäder och Lokaler:

Telefontid: vardagar 08:30-16:00

Telefonnummer: 0739-34 34 12, 0708-53 88 77

Kontaktperson: Suad Zejnilovic, Joacim Larsson

Jourservice vid akuta ärenden: 0708-53 88 77

Byte

Ansökan om lägenhetsbyte

Om hyresgästen önskar byta hyresrätten behövs en ansökan skickas in och godkännas av hyresvärden. Detta görs i följande steg:

Steg 1) Ansökan om direktbyte skall vara hyresvärden tillhanda minst en hel kalendermånad före genomförandedatum.
Blankett för byte hittar du under blanketter. Denna skrivs ut ifylles, skickas med post eller scannas och mailas till:

Wilundia AB
Vasaplatsen 2
411 34 Göteborg
eller till info@wilundia.se

Steg 2) Byte av lägenhet måste skriftligen godkännas av Wilundia AB.

Steg 3) När hyresvärden godkänt byte av lägenhet skall skriftlig uppsägning skickas till Wilundia.

Steg 4) Därefter erhålls en bekräftelse på uppsägningen.

Steg 5) Innan avflyttning kallas hyresgästen till besiktning.

Försäkring

Hyresvärden förbinder sig att hålla sedvanlig fastighetsförsäkring mot brand och vattenskada till betryggande belopp, dock inte för maskiner och tillbehör.

Hyresgästen ansvarar för egen försäkring gällande drift och inventarier.

Hyresgästen äger inte rätt att utan hyresvärdens godkännande i lokalen förvara explosiva eller eldfarliga varor.
Därest brandförsäkringsgivaren skulle påyrka högre brandförsäkringspremie för fastigheten än det normala för dylika fastigheter, med motiveringen att, inom hyresgästens lokaler förvaras material eller bedrives verksamhet som medför skyldighet för hyresvärden att erlägga förhöjd premie, skall den ökade premien betalas av hyresgästen.

Andra Hand

Förstahandshyresgästen är även under uthyrning i andrahand ansvarig för att alla regler specificerade i hyresavtalet följs. För att få hyra ut i andrahand skall följande steg utföras:

Steg 1) Ansökan om andrahandsuthyrning skall vara hyresvärden tillhanda minst en hel kalendermånad före genomförandedatum. Blankett för andrahandsuthyrning ifylles och skickas till Wilundia.

Steg 2) Uthyrning i andrahand måste skriftligen godkännas av Wilundia.

Steg 3) När hyresvärden godkänt ansökan skall Hyreskontrakt för uthyrning av lägenhet i andrahand tecknas och kopia sändas till fastighetsägaren (hyreskontrakt finns att köpa i bokhandel). Hyrestiden skall tecknas på viss tid med angivande av datum för hyresperiodens upphörande (ej tills vidare). Observera att andrahandskontrakt inte kan tecknas förrän hyresvärden godkänt ansökan.

Steg 4) Om förstahandshyresgästen vid andrahandskontraktets utgång ej återflyttar till lägenheten skall lägenheten sägas upp och ställas till fastighetsägarens förfogande. Något hyresförhållande uppkommer inte mellan hyresvärden och andrahandshyresgästen genom medgivande till andrahandsuthyrning.

Om förstahandshyresgästen kommer att befinna sig utomlands under uthyrningsperioden skall fullmakt lämnas till någon i Sverige som kan företräda förstahandshyresgästen i angelägenheter som rör lägenheten.

Avflyttning

Uppsägningstiden för en hyresrätt är alltid tre månader, oavsett lägenhetens standard och läge (undantag endast vid dödsfall). Hyresvärden förbehåller sig rätten att själv välja ny hyresgäst. Följande fyra steg skall gås igenom innan avflyttning kan genomföras:

Steg 1) Skriftlig uppsägning skickas till Wilundia.

Steg 2) Därefter erhålls en bekräftelse på uppsägningen.

Steg 3) Hyresgästen är skyldig att visa lägenheten för olika intressenter.

Steg 4) Innan avflyttning kallas hyresgästen till besiktning.

Avflyttning skall ske senast den sista dagen i månaden när uppsägningstiden gått ut.

Blanketter

Här hittar du våra blanketter om ansökan om lägenhetsbyte och ansökan om att få hyra ut i andra hand.

Integritetspolicy

Integritetspolicy Wilundiakoncernen

Vårt ändamål med behandlingen av personuppgifter är att administrera och upprätthålla parternas skyldigheter i hyresförhållandet. För att upprätta ett hyresavtal är det nödvändigt att samla in personuppgifter. Dessa uppgifter är all information som kan kopplas till dig som person, tex. namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-postadresser tillsammans med objektnummer.

Vi behandlar dessa uppgifter inom bolaget och lämnar endast vidare till 3:e part när det är nödvändigt, se avsnitt – Under hyresperioden

Före hyresavtals tecknande

För att bli hyresgäst hos oss och kunna få ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter. Detta för att kunna fullgöra våra skyldigheter som avtalspart. Vi gör tex. en kreditupplysning, begär in anställningsintyg, kontrollerar att tidigare hyresinbetalningar hos annan hyresvärd skötts. Vi begär också in
referenser.

Under hyresperioden

Under tiden du är hyresgäst hos oss kan vi behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att se att de är korrekta. Om du tex. vill hyra ut i andra hand för att studera kommer vi att begära intyg från universitet eller liknande.

Vi kommer även att använda dina personuppgifter vid rättsliga åtgärder gällande:

  • Störningar i boendet
  • Olovlig upplåtelse – olovlig andrahandsuthyrning
  • Sena hyresinbetalningar

Vid varningsbrev, anmodan att vidtaga rättelse, uppsägning, sänder vi alltid kopia till Socialtjänsten.

Vid åtgärder av brister i din lägenhet efter felanmälan kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter såsom mailadress, namn och telefonnummer till underentreprenör.

Vi lämnar också ut dina personuppgifter efter beslut från myndighet.

När hyresförhållander upphört

Vi sparar dina uppgifter under den tid de är relevanta. 2 år efter hyresavtalets upphörande rensar vi dina personuppgifter från vår databas. Detsamma gäller borgenärsavtal. Dessa raderas 2 år efter att avtalet upphört att gälla. De uppgifter vi har i vår bokföring såsom hyresinbetalningar sparar vi i 7 år enligt bokföringslagen.

Dina rättigheter

Du kan när som helst begära ett registerutdrag som visar vilka uppgifter vi har registrerade om dig. Du har rätt till att få felaktiga uppgifter rättade eller få dina personuppgifter raderade.


Underhåll & Reparationer

Installationer

Vid installation av tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin eller annan utrustning, som kan tänkas skada lägenheten, skall hyresvärden kontaktas. Montering skall ske fackmannamässigt. Hyresgästen är ansvarig för eventuella skador och bör kontrollera vad som gäller i hemförsäkringen.

Underhåll

Vid egen tapetsering skall tapeten vara av samma fabrikat, kvalitet och typ som i övriga huset. Färgen skall vara neutral. Målning på tapet godkänns ej. För att undvika återställningsskyldighet skall hyresvärden kontaktas vid tveksamhet. Vid uppsättning av tavlor m.m. på väggarna bör endast x-krokar användas. Vid skador på tapeter utöver normalt slitage är hyresgästen vid avflyttning skyldig att betala för omtapetsering.

Golv skall underhållas väl, instruktion i välkomstmapp.
Golvvärme i de fall comfortgolvvärme finns installerad i badrummet, betalas elförbrukningen av hyresgästen.
Vid vanvård av lägenheten kan kontraktet komma att sägas upp.


Allmänna ytor

Tvättstugan

Tvättstugan hittar du på Parkgatan 19. Bokning av tvättstugan görs på bokningstavlan som sitter på väggen inne i tvättstugan. Det är inte särskilt svårt att få en tid. När du lämnar tvättstugan, tänk på följande:

  • Torka av maskinerna, även filtret i torktumlaren görs rent från ludd
  • Stäng fönster och dörrar
  • Gör rent golvet
  • Lämna inte tomma tvättmedelspaket
  • Respektera tvätt-tiderna, ta inte någon annans tvätt-tid. Det är lätt att bli försenad.

Meddela fastighetsskötaren om något inte fungerar som det skall på telefon: 0739-34 34 12 – Suad Om alla hyresgäster hjälps åt med skötseln ökar trivseln och tvätt-utrustningen fungerar bättre med färre avbrott som följd. Tack för ditt samarbete !!

Placering av saker i allmänna utrymmen

Dörrar och fönster i källare, på vind och i andra allmänna utrymmen skall hållas stängda. Föremål får ej placeras i trapphus eller andra allmänna utrymmen. Om man skulle göra en inspektion från Brandmyndigheten och det står saker i trapphus eller fönster-smyglar kommer vi att bli drabbade av dryga böter.

Hemförsäkring

Den som står på hyreskontraktet är ansvarig för det som händer i och runt lägenheten. Du är själv ansvarig för att teckna en hemförsäkring. Detta om en olycka skulle hända i lägenheten, såsom brand, vattenskada eller inbrott. I hemförsäkringen ingår även reseskydd, rättsskydd, ansvarsskydd och överfallsskydd.

Sopor – renhållning

Hyresgäster skall källsortera sina sopor i enlighet med de möjligheter som finns i fastigheten. Det är viktigt att alla följer de riktlinjer som finns. Från och med 2024-01-01 blir det obligatoriskt för bostadsfastigheter att kompostera sitt matavfall.

Hittade du inte svar på din fråga?